Home / VIĐI OVO / VODIČ KROZ BOŽIĆNI POST Prvo morate da PRIPREMITE organizam, a ovo su namirnice koje bi trebalo obavezno da jedete

VODIČ KROZ BOŽIĆNI POST Prvo morate da PRIPREMITE organizam, a ovo su namirnice koje bi trebalo obavezno da jedete

Sjutra počinje Božićni post, koji traje od 28. novembra do 7. januara, i predstavlja jedan od četiri velika godišnja posta (Božićni, Vaskršnji, Petrovski i Gospojinski).

Svaka nagla promjena režima ishrane za organizam predstavlja svojevrsni šok, te je potrebno unaprijed se pripremiti za 40 dana koji slijede. Za razliku od Vaskršnjeg, kada se riba konzumira samo dva dana u toku dugog posta, riba se u Božićnom postu konzumira češće, a za organizam je veoma važna jer sadrži omega 3 kisjeline, proteine i minerale neophodne za pravilno funkcionisanje organizma.

Sa religiozne strane gledano, post nije dijeta i vjernicima čije je zdravstveno stanje dobro, post ne predstavlja nikakav problem, dok kod onih čiji je organizam slab a ipak žele da poste, postoje izvjesna odstupanja, o kojima se vjernik dogovara sa svojim duhovnikom. Post nije mučenje, saglasni su i lekari i nutricionisti, jer je zdravo postiti, odnosno neko vrijeme izbegavati mrs.

NAGLI PRELAZAK

Nutricionista Ivana Nikolić Jovanović u razgovoru za „Blic“ objašnjava da nedjelju dana prije početka velikog posta treba pripremiti organizam, izbjegavanjem mesa, i konzumiranjem čajeva za detoksikaciju organizma. Tijelo ne smije osjetiti nagli prelazak, jer se u prvoj nedjelji mogu javiti slabost i nesvjestice.

 

– Nagli prelazak sa mrsnog na posni režim je šok za organizam, zato je potrebna priprema. Oni koji poste tokom cele godine (svaku sredu i petak) na neki način već su pripremljeni, mada se i njima događa da tokom prve nedelje osete vrtoglavice. S druge strane, post je idealno vreme da očistite organizam od nakupljene masnoće i svakako ćete imati višestruku korist. Riba je obavezna, jer sadrži omega 3 kiseline, proteine i minerale, grašak je dobar za gvožđe. U jutarnjim satima uzimajte voće, tokom dana povrće u svakom obliku, brusnica je odlična u kombinaciji sa leblebijama, zbog vitamina i minerala koji su neophodni vašem organizmu i, naravno, što više tečnosti, bar dva litra dnevno – objašnjava nutricionista.

OČUVATI IMUNITET

Grašak, krompir, cvekla, kopriva, beli luk, limun, med, bogati su hranljivim vrednostima, dok je konzumacija belog luka potrebna zbog imunog sistema, koji u tom periodu može da oslabi ako se ne budete hranili na pravi način. Posna hrana je zdrava, samo je treba unositi na pravilan način i ne smete sebe izgladnjivati. U onim danima kada se konzumira riba, obavezno je treba jesti, i ne propuštati priliku. Ako postite iz dijetalnih razloga, što nije svrha posta, možete odabrati bilo koji dan i mesec u godini za tu namenu, onda vam nisu potrebna nikakva dopuštenja (razrešenja) od sveštenika, dok oni koji poste iz verskih razloga, ako imaju zdravstvenih problema, traže ublažavanje posta.

Ono što treba naglasiti je da se postu ne smiju podvrgavati trudnice, ljudi sa teškom anemijom i izuzetno lošim zdravstvenim stanjem, ali i deca do sedme godine. Međutim, neki od njih to čine na svoju ruku, što ne bi trebalo bez konsultacije sa ljekarom.

– Svako najbolje poznaje svoj organizam i granice. Post nije mučenje, jer posna hrana je i zdravija, i ako je unosite na pravi način, neće biti nikakvih problema. Mahunarke i orašasti plodovi su dobar izvor bjelančevina i zdravih masti, u kombinaciji s namirnicama koje sadrže gvožđe, recimo spanać. I u povrću i u voću možemo naći neophodne minerale za funkcionisanje organizma – objašnjava nutricionista.

DUHOVNA VRIJEDNOST

Svi oni koji imaju želju da se posvete duhovnom životu i planiraju da poste, trebalo bi da počnu upravo od Božićnog posta. Vjernici znaju da osim velikih postova tokom godine svaka sreda i petak su posni, takođe imaju svog duhovnika sa kojim razgovaraju i kod koga se ispovedaju prije pričešća. Nakon posta i ispovedi sledi pričešće, kome se pristupa uz blagoslov sveštenika.

Miodrag Pavlović, sveštenik niškog Sabornog hrama, objašnjava za „Blic“ da post služi da umiri dušu, očisti misli i privoli čoveka na mir, strpljenje i plemenitost. Vjernici koji poste odlično znaju sve blagodeti ovakvog načina života i ponašanja.

– Post nas uči suzdržavanju, ne samo od masnog jela i pića, već i od zlobe, uvreda, besa i svega onoga što je suprotno svakom hrišćaninu. Ne treba na dane posta gledati kao na idealnu priliku za dijetu, jer post ima drugu svrhu. Ako vernik iz zdravstvenih razloga ne sme da koristi samo posnu hranu, trebalo bi da se posavetuje sa svojim duhovnikom koji poznaje njegove prilike i on će mu dati najbolje smernice – objašnjava otac Miodrag.

U postu se otpušta sve što se negativno nakupilo u čoveku, bilo da se radi o nemirima, besu, zlim mislima i namerama. Post je, trebalo bi imati na umu, vreme opraštanja i čišćenja kako tela, tako i duha.

Posne namirnice koje sadrže visok nivo vitamina i minerala

Riba – Vitamin D, B3, B12, selen, cink, kalcijum, fosfor, magnezijum, gvožđe…

Beli luk – Sadrži više od 200 biološki aktivnih materija. Eterično ulje, (alin, alicin, enzim alinaza). Vitamini A, B1, B2, B6 i C, minerali: selen, fosfor, jod, magnezijum, cink, gvožđe, mangan, bor, bakar, kalcijum, molibden.

Cvekla – Bogata mineralima, ugljenim hidratima, mastima i belančevinama, vitaminom B12.

Kopriva – Bogata gvožđem, kao i vitaminima C, A, K, B2.

Grašak – Bogat izvor ugljenih hidrata i vlakana, glukorozne kiseline, fruktoze i drugih jedinjenja. Visok sadržaj proteina, masti i lecitina, koji su važni za nervni sistem. Vitamini B1 i B2.

Pasulj – Sadrži vlakna, vitamin B, C i karoten, kao i kalcijum i gvožđe.

Leblebije – Leblebije sadrže vlakna, B6 vitamine, gvožđe i magnezijum. Bogate i esencijalnim amino-kiselinama.

Volim Podgoricu/Blic

Check Also

SUTRA JE VELIKI SVETAC: Vjernici slave Svetog Andreja Prvozvanog! Na ovaj PRAZNIK, treba da jedete JEDNU namjernicu

Od sada Vas omiljeni portal Volim Podgoricu i na android aplikaciji. Instalirajte odmah i uživajte …

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *