Otkrivena planeta identična Zemlji na kojoj je moguć život? - Volim Podgoricu

Otkrivena planeta identična Zemlji na kojoj je moguć život?

Prije godinu naučnici su otkrili sistem od sedam planeta oko zvijezde TRAPIST-1, a sada su utvrdili da je na nekima od njih moguć život.

Riječ je o zvijezdi udaljenoj od zemlje 39 svjetlosnih godina i toliko maloj da spada u grupu ultrahladnih patuljaka. Površinska temperatura joj je oko 2500 Celzijusa, a masa jednu desetinu Sunčeve mase.

Ono što je spektakularna vijest je da tri od sedam planeta iz tog sistema kruže oko svoje matične zvijezde u naseljivom pojasu, odnosno području unutar kog postoje uslovi za život. Radi se o stjenovitim planetama, a sada je došlo do senzacionalnog otkrića da su na dvije planete u sistemu TRAPIST-1 uslovi za život vrlo slični ili identični onima na Zemlji.

Grupa naučnika saopštila je da planete B i C iz tog sistema posjeduju unutarašnju toplotu jer su vrlo blizu svoje zvijezde, a da su planete D i E najbolji kandidati za nastanak života, jer imaju izvor toplote iz svog jezgra.

Osim toga planeta D, kako se procjenjuje ima prosječnu površinsku temperaturu od 15 Celzijusa, što je zapravo identično uslovima na Zemlji. Sve ove planete najvjerovatnije imaju na svojoj površini vodu, bilo u tekućem ili u zamrznutom stanju.

Što se temperature tiče, samo planeta E je bitno hladnija i “To su temperature kao na Antarktiku”, rekla je dr. Emi Bar sa Planetari Institutan. Planete ovog sistema čak su i po dimenzijama vrlo slične Zemlji, a najveća od njih je samo 13 odsto veća od Zemlje.

Planete koje su veličine kao Zemlja najvjerovatnije da imaju metalno jezgro. Plimne sile koje planete posjeduju inače su neophodne za život na njima.

Stalno gravitaciono privlačenje zvijezde sa jedne strane, i rotacija planeta sa druge, dovodi do izmjena “plima” i “oseka” dovodi do trenja slojeva planeta, što znači i do razvijanja i održavanja vrućeg jezgra.

Vruća, tečna metalna jezgra u planeti koja rotira, znači da se razvija magnetno polje planete, magnetosfera, koja onda planetu štiti od radijacijskog zračenja matične zvijezde.

U suprotnom bi svaki iole kompleksniji začetak života na planeti radijacija odmah spržila.

Što se tiče vode kao još jednog uslova za nastanak života, na ovim planetama bi trebalo je bude u izobilju, a na nekima od njih je vrlo moguće da ima i pravih okeana.

Prema nekim naučnim tumačenjima život u svemiru može da se očekuje praktično na svakom mjestu na kom postoje makar i najmanji uslovi za njegov razvoj, a u ovom planetarnom sistemu takvih je mjesta napretek.