Mirko nema ruku, a njegovi DUBOREZI će vas ostaviti bez riječi! I to nije sve što je uspio sa jednom rukom (VIDEO) - Volim Podgoricu

Mirko Kostovski
Foto: sdk.mk

Mirko Kostovski iz sela Brusnik kod Bitolja, na jugu Makedonije, od svoje 16. godine je bez lijeve ruke, ali mu taj hendikep ne smeta da u drvetu i danas, kao penzioner, pravi prava remek djela. Čak je sebi napravio i kuću, a aktivno se bavio i planinarenjem i alpinizmom.

Nesreća koja mu se desila 1963. godine, kada mu je mašina dok je kao srednjoškolac bio na praktičnom radu u bitoljskoj Šećerani odsjekla ruku, promijenila je njegov život. Od tada je počeo da se bavi duborezom u drvetu, a ljepota i preciznost njegovih radova ostavlja utisak kao da ih je radila grupa duborezaca, a ne umjetnik koji je igrom nesrećnog slučaja postao invalid.

Printskrin: TV Telm

Prvi duborez koji je napravio otkako je izgubio ruku bila je tabakera, koju je poklonio svom ocu. Zatim su se ređali drugi radovi, ikone, motivi flore i faune… Do sada je izdubio i u drvetu izvajao više stotina djela, a njegovi radovi krase mnoge crkvene objekte, domove ljudi u Bitolju i Makedoniji, ali i kuće iseljenika u Americi, Australiji, Švedskoj…

Mirko je radni vijek proveo na Pelisteru, kao domar planinarskog doma Kopanki, a kao planinar osvojio je najviše planinske vrhove u Evropi. Neke i po nekoliko puta.

On je danas penzioner i ima puno više vremena da se posveti svojoj najvećoj ljubavi – duborezu.

Printskrin: TV Telm

– Sve sam napravio sa velikom željom i još većim trudom. Nemam nikakvih problema sa mojih hendikepom. Gledam da to, sa mojim mogućnostima, bude lijepo izrađeno. Jedino mi, zato što sam spor, treba malo više vremena nego drugim duborezcima. Pošto nemam lijevu ruku i ne mogu da koristim čekić i druga pomoćna srestva, sve radim uz pomoć snage, pritiskajući dlijeto onim dijelom ruke koji mi je ostao – kaže Mirko Kostovski za skopski portal sdk.mk.

Radi u maloj kućnoj radionici. Najviše vremena mu oduzimaju likovi, jer njima posvećuje najviše pažnje i vremena, jer želi da budu što ljepši i realističniji. Osim duboreza, od drveta pravi i razne skulpture i namještaj. Najveće zadovoljsvo mu je kada ne radi po šemi, već gdje ga misao, ruka i oblik drveta vode. Nije mu teško jer sve radi sa velikom ljubavi, merakom i zadovoljstvom.

– Još kao mali, dok sam živio u selu Brusnica, volio sam drvo. Stalno sam sa perprezom nešto djeljao, pravio razne figure. Godine 1963., kada sam nastradao, počeo sam aktivnije da se bavim duborezom, sve dok se nisam zaposlio kao domar u planinarskom domu Kopanki na Pelisteru. Tamo sam živio sa suprugom i imao sam manje vreena za moj hobi i moju ljubav.

Printskrin: TV Telm

Ipak, s vremena na vrijeme sam uzimao dlijeto u ruke i obrađivao drvo, a malo više sam ušao u tajne zanata tek 1993. godine, kada se formiralo udruženje duborezaca. Tada smo počeli da razmjenjujemo šeme i iskustva, obilazimo manastire i gledamo radove starih majstora duboreza – prisjećao se Mirko kako je postao zavisnik od duboreza za skopsku televiziju Telma.

Njegova kuća u selu Brusnik, kod Bitolja, u kojoj sada provodi penzionerske dane i udahnjuje novi život komadima neobrađenog drveta, posebna je priča. I nju je napravio potpuno sam, samo sa jednom rukom.

– Davne 1975. godine na jugoslovenskoj televiziji je išla hrvatska dramska serija Gruntovčani koja je prikazivala život jednog podravskog sela i egzistencijalne probleme njegovih stanovnika. U središtu priče se nalazio lik Dudek, koga su svi zafrkavala i ismijavali.

Printskrin: TV Telm

Gledajući tu seriju i čitaju popularni časopis “Uradi sam” u kome je izašao tekst pod naslovom “Dudek nije duduk”, koji opisuje čovjeka koji je negde u Zagorju sam sebi napravio kućicu, došao sam na ideju da i ja sam sam sebi napravim kuću.

U selu Brusnik, u bašti mojih roditelja, prvo sam napravio nešto kao šator, a posle dio po dio sve dok kuća nije dobila svoj pravi lik. Sve sam to sam uradio. U međuvremenu sam kupio i jednu mašinu za obradu drvata, tako da sam sa njom napravio prozore, vrata, kompletnu drvenariju, a kada je kuća bila gotova, napravio sam i kompletan inventar i namještaj u njoj – kaže Mirko Kostovski.

Dok je radio kao domar u planinarskom domu Kopanki na Pelisteru, zavolio je i planinu. Počeo je da planinari i da se bavi alpinizomom. Popeo se na Mon Blan, Materhorn, Monte Rosa, penjao se i na Karpate, Tatre… Posjetio je brojne vrhove u tadašnjoj Jugoslaviji, od Alpa u Sloveniji, pa sve do Koraba u Makedoniji.