Ministarstvo ekonomije razmatra opcije da bi se ubrzao izlazak italijanske A2A iz EPCG
Vlada je na današnjoj sjednici utvrdila Predlog zakona o lokalnoj samoupravi.
Priprema novog Zakona o lokalnoj samoupravi predstavljala je jednu od prioritetnih aktivnosti Ministarstva javne uprave u 2017. godini, koja je realizovana nakon detaljnog sagledavanja sveukuponog sistema funkcionisanja lokalnih samouprava u Crnoj Gori, što je upravo bio i jedan od ciljeva formiranja posebnog resora za oblast javne uprave.
Moram da naglasim da smo zakon u predlogu koji je Vlada utvrdila danas, pripremali u atmosferi transparentne i otvorene javne rasprave, a da je podršku ovim rješenjima dala Evropska komisija.
Razlozi za donošenje Predloga zakona ogledaju se u tome da je dosadašnja primjena određenih insitituta ukazala na potrebu za daljim unapređenjem zakonskih rješenja.
U ovom Predlogu zadržava se dosadašnji koncept lokalne samouprave u odnosu na jednostepenost, monotipnost oblika lokalne samouprave i jednake nadležnosti, dok su nova rješenja u funkciji unapređenja načela na kojima počiva sistem lokalne samouprave: profesionalnosti, odgovornosti, otvorenosti i efikasnosti rada organa lokalne samouprave.
Najznačajnije novine sadržane u Predlogu Zakona o lokalnoj samoupravi odnose se na sljedeće:
- Precizniji način sazivanja prve sjednice novoizabrane skupštine, te pitanje trajanja mandata, raspuštanja i skraćenja mandata, mogućnost produženja mandata skupštine u izuzetnim situacijama vanrednog stanja, te pitanje raspisivanja izbora za skupštinu opštine u slučaju prestanka mandata prije isteka vremena na koji je izabrana.
- Predlog je da funkcija predsjednika skupštine bude isključivo profesionalna, a u cilju obezbjeđenja nesmetanog funkcionisanja organa lokalne samouprave predložen je rok u kojem se mora izabrati predsjednik opštine nakon konstituisanja skupštine (30 dana).
- Unaprijeđena su rješenja koja su se odnose na pitanja vezana za odgovornost glavnog administratora, menadžera, starješina organa lokalne uprave, rukovodilaca stručnih i posebnih službi propisivanjem jasnih razloga kada navedenim licima može prestati mandat, odnosno kada se mogu razriješiti.
- Takođe, jedna od novina ovog zakona je i detaljno regulisanje statusnih pitanja zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave, te precizna kategorizacija radnih mjesta i zvanja lokalnih službenika i namještenika, kao i nova pravila i procedure za popunu radnih mjesta u lokalnoj samoupravi koja treba da obezbijede profesionalizaciju lokalne samouprave na svim nivoima.
- Predloženim rješenjima ovog zakona stvaraju uslovi da se lokalna samouprava organizuje u skladu sa principima profesionalnosti i depolitizacije.
- U cilju upravljanja ljudskim resursima u opštini, propisano je da predsjednik opštine donosi kadrovski plan, u roku od 30 dana od dana donošenja budžeta. Uvođenje ovog instituta ima za cilj da obezbijedi blagovremeno planiranje kadrova i da se zapošljavanje ograniči na raspoloživa sredstva u budžetu.
- Fukcionalna i efikasna lokalna uprava se ne može obezbijediti bez stalnog usavršavanja lokalnih službenika. Stoga je normativno unaprijeđena funkcija upravljanja ljudskim resursima na lokalnom nivou.
- Dosadašnja zakonska rješenja na osnovu kojih je svaka jedinica lokalne samouprave imala disciplinsku komisiju pokazala su se kao neadekvatna rješenja, pa je novim Predlogom zakona predviđena njihova profesionalizacija,radi uštede i ekonomičnijeg i efikasnijeg vođenja disciplinskog postupka i postupka po žalbama lokalnih službenika i namještenika.
- Polazeći od toga da se na određena pitanja, u dijelu lokalnog službeničkog sistema primjenjuju odredbe Predloga zakona o državnim službenicima i namještenicima koji se već nalazi u skupštinskoj proceduri, nužno se nameće da istovremeno počne primjena oba zakona, pa predloženo je da ovaj zakon Skupština usvoji po skraćenom postupku.