Kabinet predsjednika: Izvještaj EK o Crnoj Gori 2024. potvrdio zabrinutosti iz naše analize

Nedavno objavljeni Izvještaj Evropske komisije o Crnoj Gori dolazi kao rezultat ujedinjenih napora svih relevantnih društvenih aktera.
“Ujedno, Izvještaj je dobar podsticaj za intenziviranje pregovora i ohrabrenje za dalje reformske napore. Nikako povod za opuštanje”, to je luksuz koji sebi nesmijemo dopustiti, saopšteno je iz Kabineta predsjednika.
Saopštenje u vezi Izvještaja EK prenosimo integralno:
Očekujući Međuvladinu konferenciju u decembru s umjerenim optimizmom, ali uz neophodan oprez, već treba da razmišljamo o uslovima za zatvaranje sljedećih poglavlja.
Kao i do sada, Izvještaj objektivno prikazuje sve naše iskorake i sve naše sistemske slabosti, tako da ne predstavlja iznenađenje za nepristrasno javno mnjenje. Objektivni posmatrač društvene dinamike i načina funkcionisanja institucija u Crnoj Gori, s dovoljne distance od crnogorske partitokratije, može jasno uočiti sve sistemske devijacije.
Sasvim je očigledno da pristupni pregovori imaju dva sloja. Onaj formalni, koji znači tehnokratsko zadovoljavanje kriterijuma iz EU agende i onaj suštinski, koji znači osiguranje da će neophodne reforme biti sprovedene vjerodostojno, u skladu s evropskim standardima i bez neopravdanih izuzetaka.
Ideja vodilja prilikom izrade Analize Kabineta,,Demokratski napredak Crne Gore ne smije stati!’’ je bilo upravo to – apel relevantnim akterima da se osigura da neophodne reforme budu sprovedene vjerodostojno, u skladu s evropskim standardima i bez neopravdanih izuzetaka. Činjenica da je Izvještaj EK potvrdio zaključke ove Analize dodatno zabrinjava i implicira da je krajnje vrijeme da se fokusiramo na suštinske reforme koje se tiču vladavine prava i demokratskih procedura.
Opšte je poznato da je centralni element pristupnih pregovora upravo vladavina prava, zbog čega svako zanemarivanje izazova na planu izgradnje nezavisnih i efikasnih institucija u aktuelnoj fazi može rezultirati višestrukim negativnim posljedicama u periodu koji je pred nama. Odlaganje pravovremenih reakcija može nas trajno omesti s evropskog puta onda kada to bude presudno.
U navedenoj Analizi Kabineta se konstatuje da se zakoni u većini slučajeva usvajaju bez javne rasprave i konsultacija sa stručnom javnošću, što potvrđuju i nalazi iz Izvještaja EK da,,nijesu sva ministarstva sprovela javne konsultacije o nacrtima zakona’’,,,da je kvalitet nacrta zakona koje predlažu poslanici nizak, bez RIA ili javnih konsultacija i skoro nepostojeće kontrole kvaliteta’’ te da bi,,obnavljanje dijaloga između Vlade i civilnog društva trebalo adresirati kao prioritetno pitanje’’.
Kada se argumentima iz Analize povodom trenda politizacije institucija kroz zakonski okvir dodaju ocjene iz Izvještaja EK, onda je sasvim jasno da zabrinutost ima opravdano utemeljenje:
,,U septembru 2024. godine, Skupština je usvojila izmjene i dopune Zakona o unutrašnjim poslovima koje se odnose na angažovanje policijskih službenika. Priprema ovih izmjena i dopuna obavljena je bez javnih konsultacija i bez učešća nevladinih organizacija. Crna Gora treba da obezbijedi da imenovanja u organima za sprovođenje zakona budu zasnovana na zaslugama i da postoje proceduralne garancije protiv neprimjerenog političkog uplitanja u organe za sprovođenje zakona.’’
Zabrinutost iz Analize zbog izostanka reforme javne uprave ima čvrsto uporište u najnovijem Izvještaju EK:,,Iako je optimizacija javne uprave jedan od glavnih ciljeva Strategije reforme javne uprave, u novembru 2023. godine došlo je do ukupnog povećanja broja službenika od 3,9% na centralnom nivou i 7% na lokalnom nivou u poređenju sa periodom od prije dvije godine.’’ Ako ovome dodamo povećanje broja ministara, imenovanih lica i državnih službenika koje je uslijedilo nakon rekonstrukcije aktuelne Vlade, možemo samo da naslutimo razmjere ovog negativnog trenda.