Vesna Bratić i njena ekipa moraju na saslušanja
Specijalno državno tužilaštvo (SDT) zatražilo je od Specijalnog policijskog odjeljenja izuzimanje finansijske i druge dokumentacije, ali i izjava u svojstvu građana bivše ministarke Vesne Bratić i njenih saradnika, u vezi sa duplim negativnim mišljenjem Državne revizorske institucije na poslovanje i upravljanje državnim novcem u bivšem Ministarstvu prosvjete, nauke, kulture i sporta (MPNKS).
Specijalno državno tužilaštvo, po prijavi nevladine organizacije Centar za građansko obrazovanje, istražuje da li je i ko je odgovoran za moguća brojna kršenja zakona i procedura u upravljanju budžetom od 219.193.714,26 eura u bivšem MPNKS, kojim je rukovodila Bratićeva, pišu Vijesti.
”Zatraženo je i prikupljanje obavještenja u svojstvu građana od ranije ministarke prosvjete, nauke, kulture i sporta Vesne Bratić, kao i od drugih rukovodećih lica navedenog ministarstva u 2022. godini, i to svih državnih sekretara i generalnih direktora svih direktorata, a po potrebi i drugih lica, na sve okolnosti u vezi sa sadržinom dostavljenog izvještaja DRI”, odgovorili su iz Specijalnog tužilaštva Centru za građansko obrazovanje.
Vrhovna državna revizija je sredinom septembra objavila izvještaj, prema kome su identifikovane brojne nepravilnosti, a revizori su pored duplog negativnog mišljenja, dali 22 preporuke i to četiri na finansijsko izvještavanje i 18 na pravilnost poslovanja pravnim sljedbenicima ranijeg ministarstva – Ministarstvu prosvjete, Ministarstvu kulture i medija, Ministarstvu sporta i mladih i Ministarstvu nauke i tehnološkog razvoja.
CGO je 23. septembra uputio SDT krivičnu prijavu protiv NN lica koja su radila u MPNKS u 2021. godini, za koje, kako navode, prema izvještaju DRI, postoje indicije da su odgovorni za brojna kršenja zakona i procedura u upravljanju budžetom od 219.193.714,26 eura.
Početkom oktobra, CGO je uputio i urgenciju glavnom specijalnom državnom tužiocu Vladimiru Novoviću.
”Notirali smo u proteklom periodu Vašu ažurnost povodom pojedinih slučajeva koji su pokretani samo na osnovu medijskih tekstova, i to u nekim slučajevima čak samo dan nakon objave takvih tekstova u pojedinim medijima. Vjerujemo da vam je, tim prije, izvještaj institucije države Crne Gore, odnosno izvještaj Državne revizorske institucije, instruktivan kao i činjenica da državni revizori imaju dokumentaciju, svjedočanstva i ekspertizu kojima mogu navedene nalaze u izvještaju produbiti”, stoji u urgenciji.
Poručili su i da vjeruju u Novovićevo neselektivno postupanje, “posebno kad je riječ o eventualnom procesuiranju lica različitog političkog profila, može osnažiti instituciju tužilaštva isto kao što je selektivno postupanje može diskreditovati u očima zainteresovane domaće i međunarodne javnosti”.
Vrhovna državna revizija utvrdila je da je MPNKS prekršilo pravilnik o načinu sačinjavanja i podnošenja finansijskih izvještaja budžeta, državnih fondova i lokalnih samouprava jer je prikazalo i svoje i prihode i izdatke javnih ustanova.
U izvještaju je pogrešno prikazana isplata javnim ustanovama od 7,6 miliona eura, pa je prezentovana kao plaćanje usluga, a ne kao transfer institucijama, kako je moralo biti.
Pogrešno je, ocijenili su revizori, umjesto kao sopstveni, prikazan kao namjenski, prihod od 1,67 miliona eura od djelatnosti i usluga javnih ustanova iz ove oblasti. U izvještaju nije prikazano 1,34 miliona eura koje se odnose na objedinjavanje javnih nabavki koje je Uprava za katastar i državnu imovinu realizovala za potrebe MPNKS-a.
”Revizijom je utvrđeno da kod više od 50 odsto zaposlenih, obuhvaćenim uzorkom, podaci o dužini radnog staža iz rješenja o zaradama na osnovu kojih je obračunato uvećanje zarada po osnovu minulog rada, ne odgovara podacima o dužini staža iz radne knjižice”, stoji u izvještaju.
Revizori su utvrdili da u ugovorima o dopunskom radu koje je MPNKS zaključivalo “nijesu navedeni način obavljanja posla i podaci o radnom vremenu, što nije u skladu sa Zakonom o radu”.
”Uvidom u ugovore o pružanju konsultantskih usluga, konstatovano je da se na osnovu sadržine zaključenih ugovora ne može utvrditi o kojoj je vrsti ugovora riječ, jer isti sadrže pojedine elemente ugovora o privremenim i povremenim poslovima i pojedine elemente ugovora o djelu. Ugovori o pružanju konsultantskih usluga i ugovori o djelu zaključivani su za poslove iz redovnih nadležnosti i poslove za koje su sistematizovana radna mjesta”, ističe DRI i dodaje da “u dokumentaciji nije bilo priloženih izvještaja o korišćenju usluga ili drugih dokaza o rezultatima rada ugovorom angažovanih osoba”.
DRI je konstatovala i da, prilikom korišćenja službenog vozila, nijesu izdavani putni i nalozi za kontrolu, što nije u skladu sa Uredbom o uslovima i načinu korišćenja prevoznih sredstava u svojini Crne Gore.
”…Iz kog razloga se ne može potvrditi da li je sprovođena kontrola potrošnje goriva”, naglašeno je u izvještaju DRI.
MPNKS, navodi DRI, ni pojedine javne nabavke nije sprovelo u skladu sa propisima.
”Revizijom je utvrđeno da javne ustanove obaveze po osnovu dugovanja za utrošenu električnu energiju ne izmiruju redovno (nekada se kasni sa plaćanjem i po više mjeseci) što se ogleda u često značajnim iznosima prethodnog duga…”, navodi se u izvještaju DRI.